Ravenloft

Vannax
8.8.2009 03:22
Jestliže má hra v hororovém prostředí probíhat delší dobu a hráče má stále děsit a zároveň bavit, je potřeba horor neustále „udržovat při životě“. Je třeba pokaždé přijít s něčím novým. Mám za to, že věci, které dále popisuji, jsou použitelné nejen pro horor, ale do hry jakéhokoli typu, do které je třeba vnést trochu mrazení v zádech.
Autorská citace #1
8.8.2009 03:22 - sirien
Tenhle článek je mnohem lepší, než jsem očekával (přecejen, o hororu jsem už přečetl příliš mnoho nesmyslů) a musím říct, že přesně takové jsou pro mě důvod proč je Kostka obsahově zajímavá.

Doplnil bych pár věcí:
Zaprvé je zajímavou technikou hororu postavit hráče do situace, kterou nechápou. Při hraní Pavučiny se mi povedla (dlužno říct že dlouho připravovaná) scéna, kdy postavy vklidu spaly v bytě a najednou se kolem nich začala dít hromada divných věcí - jenomže každý z nich viděl něco jiného (i když jsem mohl hru roztrhat, záměrně jsem odehrával všechny "party" přede všemi, aby si hráči uvědomovali, že postavy ostatních vnímají něco jiného než ty jejich), každému se dělo něco jiného a každý vnímal situaci různě.
Jedno NPC mělo dojem, že za ním stojí nepřítel a chce mu podříznout krk a snažilo se mu bránit. Diana (Sathelino PC) ale viděla, jak si její sestřenka snaží sama podříznout krk a sama sobě tomu brání. Quasitova postava viděla útočníka a odtrhla jej, nebo jsem to tak Quasitovi alespoň popsal. Vyskočil za ním oknem a rozeběhl se ulicí. Až na poslední chvíli se iluze rozplynula a on tak tak uhnul rohu budovy, o který by si rozbil lebku.
Celé to bylo vyvoláno konfliktem uvnitř Filipovy postavy, ve které bojovalo jeho vlastní vědomí s vědomím jeho pre-inkarnace, která se toužila probrat zpět k životu (jednalo se o původně velice mocného iluzionistu, který dokázal prolýnat své představy s realitou světa). To ale hráčům a postavám došlo až ke konci scény a tím že jej zastavili si zachránili život.
Celkově ta scéna vyzněla mnohem silněji než jsem čekal a mám za to že to bylo právě protože postavy ani hráči nevěděli co se vlastně děje, co z toho co popisuji je skutečná hrozba a co past která je má přivést k vlastnímu ohrožení.

Docela mě překvapilo že jsi nezmínil jednu důležitou věc na hororu - nikdy nepopisovat dojmy explicitně - "jde z toho strach" "vyděsilo tě to" atp. Naopak - tomu je nutné se zdaleka a obloukem vyhnout. Cílem je popisovat pouze faktické okolí, dojmy, které lze objektivně vystihnout (jak jdeš po schodech, tak slyšíš skřípot... najednou se ti zježí vlasy v zátylku...), nikdy neříkat přímo fakta (máš dojem jakoby za tebou někdo stál), ale pouze věci které je odvozují (na zemi se propletl stín, jakoby se někdo za tebou pohnul).
Cílem je aby to nebyl ST, který emoce předkládá hráčům o jejich postavách, ale aby to byli hráči, kteří se jsou popisem ST nuceni vcítit do vjemů svých postav a tak si emoce vytvořit sami v sobě.
Autorská citace #2
8.8.2009 09:34 - Colombo
Článek jsem nečetl, ale onen obrázek je prostě boží...
Autorská citace #3
10.8.2009 08:03 - wraiths
Moc pekne a pro mne poutave. Horor jsem nikdy nemel to stesti hrati,ale po precteni mam chut to zkusit. je videt,ze s tim mas moc zkusenosti a vis jak na hrace(v tvem oblibenem zanru).
Autorská citace #4
10.8.2009 09:22 - Argonantus
Taky se mi to líbí. Praktický návod, jak na to. A doplnil bych jen, že když neznáte pár slušných hororů a nebojíte se ničeho, tak vás čekají potíže.
Ono je to hlavně pocitové kouzlo.
Autorská citace #5
10.8.2009 15:19 - Vannax
Díky za odezvy. Sirienovo doplnění už jsem přidal na konec článku. Pokud přijdete ještě s dalšími technikami hororu nebo s čímkoli inspirativním, co by stálo za to doplnit, budu jen rád.
Autorská citace #6
10.8.2009 16:27 - Merlin
párkrát jsem horror hrál. Naposledy asi takto:

hráli jsem nemrtvou kampaň, kdy postavy byly nemrtvými. Existovala celá říše nemrtvých. pochopitelně tam žili i živí, ti pracovali a tvořili budoucí nemrtvé, t.j. těla se nesměla poškozovat, klesala jejich cena. Jeden by si řekl, že když jste nemrtví, nebojíte se.
Postavy byly "za odměnu" vyslány do zapadlé provincie, kde začali umírat běžní lidé a těla byla znehodnocená (roztrhaná). Po příjezdu nikdo nechtěl mluvit, až na místního blázna. Zapadlá vesnička o pár domcích, mraky nízko, lidé po setmění nechodili k lesu, do hor se báli už i lovci...poslední mrtvý před pár dny. Roztrhaný v horách, na kousky.
Postavy přichází s pocitem nadvlády nad prostými lidmi. jejich se morální síla klesá s přibívajícími mrtvolami. I přes den..na poli. Postavy přijdou pozdě, tělo rozsápanné...jen místní blázen co jim dělá průvodce tvrdí, že viděl nějakého běsa utíkat k lesu. Lidé odmítají chodit na pole....

Pátrání postupuje, nalezen jeden co útok přežil...nemůže vypovídat, ale má utrhané ruce...

zkrátím to. nakonec ze zápisků ve zhořelé stodole zjistili, že jeden z lovců našel nějaký kaňon. Byl pak první obětí....před několika měsíci. Postavy se vydají do hor a najdou kaňon. Když však šplhají dolů, odřeže jim místní magor lano a s hýkáním začne tlouct do malého bubínku..rytmicky. Postavy jsou samy v temném kaňonu...ozývá se jen rytmické dunění a hýkání blázna. Ví, že tu někde je nějaká čtyřruká stvůra...nikdy bych nevěřil, že mi hráči po téměř druhém desetiletí hraní odmítnou jít dál do kaňonu :) ze strachu...ten se dal krájet :)....
Autorská citace #7
10.8.2009 16:52 - Vannax
To zní docela drsně: K smrti vystrašení nemrtví :-)
Autorská citace #8
10.8.2009 19:19 - sirien
Merlin píše:
Jeden by si řekl, že když jste nemrtví, nebojíte se.

Vyprávěj těm tisícům hráčů Vampire... :)
Autorská citace #9
10.8.2009 19:27 - Jerson
Při prvním hororu co jsem kdy vedl se hráči občas i báli bez ohledu na fakt, že jejich postavy každý večer zemřely nějakým ošklivým způsobem (několikrát se pozabíjeli i mezi sebou) a každé ráno se znovu probudili nezranění.
Autorská citace #10
10.8.2009 21:00 - Malfin
Jerson píše:
několikrát se pozabíjeli i mezi sebou
To zní skoro jako družina ve které jsem před x lety začínal :D
Autorská citace #11
11.8.2009 00:04 - Merlin
Kubulínek: tys začínal ve stejné skupině?

btw. nepatří to sem, ale moje uplně nejprvěnjší postava z prvních byl trpaslík válečník v DrD 1.0. Hod na přesvědčení byl 5. rafinovaně jsem při své první hře propíchal ostatním měchy na vodu při vstupu do podzemí s Ahura mazdou v domění, že umřou žízní..pech..nic.
sry za OT
Autorská citace #12
11.8.2009 00:27 - sirien
Rafinované ano, inteligentní ne.
a) došla nám voda! Máme probodané měchy. Hm. Trpaslík nemá. Čim to?
b) zcela samoúčelné. Zmatené zlo a´la DrD, možná, ale zákoné? Kde je nějaký hlubší úmysl?

(srry, dneska na Tebe mám prostě den :D )
Autorská citace #13
11.8.2009 07:31 - Merlin
sirien: jakej hlubší smysl :) ? psal se rok 91?, bylo mi 15 a byla to moje první hra a považoval jsem to za nejlepší nejrafinovanější a nejhloubkomyšlenkový plán na světě hodný mistra :)

(neomlouvej se...mě to nevadí :))
Autorská citace #14
11.8.2009 07:54 - Malfin
Ve stejné skupině? Kamile, jsi to ty? :D

Právě jsem se chtěl zeptat, kolik ti bylo...na 15 to je rafinované až na půdu :)

My se porvali o stříbrnou sadu příborů :D
Autorská citace #15
11.8.2009 07:59 - Merlin
Kubulinek: nejsem..to byl žert. My se byli schopni povraždit třeba šestkrát za večer...proto jsme taky byli i po dvou letech na 3 úrovni
Autorská citace #16
11.8.2009 08:00 - Malfin
Já to pochopil, že je to žert :) My nedošli dál jak na 5.
Autorská citace #17
11.8.2009 08:01 - Merlin
Já pochopil, žes pochopil :) uaaaaaaaaaaa..to krásně spamuju, že
Autorská citace #18
11.8.2009 09:20 - Malfin
:)
Nicméně k článku, přelouskal jsem a jeví se mi to jako perfektní souhrn rad. Bohužel jsem hororovou hru ještě nezažil a jako ST si na to netroufám.
Autorská citace #19
11.8.2009 09:40 - Nachtrose
Kubulinek: upis se Merlinovi na sraz, nejakou planuje.
Autorská citace #20
11.8.2009 09:43 - Malfin
Se srazem to nevidím moc růžově. Jsem z té části republiky, kterou někteří považují za periférii Moskvy :) Nicméně jsem už zjišťoval jestli by to bylo prakticky možné dorazit.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

ČAS neregistrovaní : 0.0015239715576172 sec;
Nenalezeny žádné záznamy.
ČAS 0.075891971588135 secREMOTE_IP: 18.205.114.205